dinsdag 9 september 2008

Pruimentaart en Vanillecake

met dank aan Trader Joe's - klik op plaatje voor grotere afbeelding èn engelstalige aanwijzingen.

Gisteravond kwamen leden van de boekenclub (Pacific Northwest Nederlandstalige Boekenclub - PNNB) bij elkaar. Er was zoals gebruikelijk weer genoeg te snoepen bij de koffie van Ada. Behalve lekkere biscotti's en chocolade, was er ook een heerlijke rinse pruimentaart van Jacqueline.

Zelf had ik voor het eerst een vanille cakemix van Trader Joe uitgeprobeerd. Fluitje van een cent. Oven op 350ºF, de cakevorm ingevet en met meel bestoven. Een 'stick' boter zacht geroerd, daar aan toegevoegd twee grote eieren, en een cup melk. Omdat ik de boter in een met warm water gevuld bassin had geplaatst wilde het mengsel natuurlijk gaan schiften zodra ik er de melk aantoevoegde. Gelukkig heb ik daar lang geleden al een trucje voor geleerd, een eetlepel meel toevoegen, en alles kom reg.
Enfin, cakemeel erbij, en de vorm gevuld. Na 45 minuten nog 5 extra gegeven. Tien minuten laten afkoelen, daarna keren op bord. Het leek me aanvankelijk wat te zoet, maar dat bleek (toen de cake goed koel was) niet het geval. Lekker luchtig (maar niet zo licht als je misschien zou wensen, ha, ha) en smakelijk. Vooral het bruine korstje viel goed in de smaak bij met name Albert, die wilde graag het andere 'kontje'. Al heel lang weg uit Nederland, was hij niet bekend met het gebruik van dat woord in deze zin. 'Ken het woord natuurlijk wel,' zei hij nog, de zoeterd.

Als Jacqueline nu nog even haar recept voor die lekkere pruimentaart geeft, dan weet ik wat me te doen staat!

Geen opmerkingen: